Английский язык путешествие в космос для детей. Урок-игра по английскому языку на тему " космос". Игра-путешествие в космос

Шатайло Алина Александровна 1 год назад

Задания по английскому языку на тему "Космос"

  • Fill in the gaps with the following words: launched, planets, spaceship, cosmonaut, satellite, explored, research.
  • The____ flew at the speed of 300 miles a minute.
  • Yuri Gagarin was the first___ in the world.
  • The government spends money on scientific____.
  • I saw ____ and began to move towards it.
  • They’ve ____ their own solar system.
  • The Earth is the fifth largest of the nine main ___ in the solar system.
  • The satellite was ____ into space three days ago.

Space исследовать, изучать

Exploration космос

To explore исследование

Research запускать

A researcher космический корабль

Launch спутник

Spaceship астронавт

Satellite исследовать

Astronaut запускать

a) первый полет

Б) пролетая над землей

В) вид горизонта

Г) вышел в космос

Д) сила притяжения

Yuri Gagarin.

It was on the 12 th of April, 1961, when the first flight by man into cosmic space took place. Yuri Gagarin, the first cosmonaut in the world, was a 27-year old Air Force pilot at that time.

The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute. That’s six times faster than man ever travelled before. His flight lasted 108 minutes, but a circuit round the Earth took 89 minutes.

It was a brilliant achievement on the part of our scientists and technologists, and on the part of Yuri Gagarin who risked his life to achieve a victory for his country and mankind.

This is what Yuri Gagarin said at his press conference: «On my flight the ‘day’ side of the Earth was clearly seen: the continents, islands, seas, and big rivers. Flying over the land I could clearly see the big squares of fields, and it was possible to distinguish which meadow and which was forest. I could not see as well as from an airplane, but very, very well though.

I saw for the first with my own eyes the Earth’s spherical shape. I must say that the view of the horizon is very beautiful. You can see the noticeable change from the light surface of the Earth to the completely black sky in which you can see the stars. This transition, from light blue to dark, is very gradual and lovely.

I did not see the Moon. In space the sun shines ten times more brightly than on the Earth. The stars can be seen very well.

I felt excellent as I entered space. When weightlessness developed, everything was easier to do. My legs and arms weighed nothing. Objects swam in the cabin.

The passage back from weightlessness to the force of gravity happened smoothly. Arms and legs feel the same as during weightlessness, but now they have weight.

T: - Choose the right answer

1)True 2)False 3) Not stated

A. The first cosmonaut in the world was Neil Armstrong.

B. They want to travel, to see the world from outside the Earth.

C. I have never been on the Moon.

D. In space the Sun doesn’t shine more brightly than on the Earth.

Методическая разработка урока ко Дню космонавтики

Учителей английского языка Кониной Н.В. и Разгоняевой Н.В.

ДЛЯ 6 КЛАССА

Цели:

    активировать речемыслительную деятельность учащихся, совершенствовать произносительные и лексические знания по разговорной теме "Life in Space -is it possible ? ", формировать грамматические навыки использования артиклей;

Главная дидактическая цель: создать условия для выработки у школьников умений, чтения, говорения и письма, развития лексико-грамматических навыков, используя технологии РКМЧП, методику прогнозирования и проектирования, решения учебных проблем путем УУД, используя имеющиеся знания и языковую догадку, развития мотивации учения на уроке иностранного языка.

Образовательные задачи:

    Развивать и совершенствовать имеющиеся у учащихся знания по теме путем УУД.

    Актуализировать грамматические навыки употребления артиклей.

    Совершенствовать речевые умения учащихся (смысловое чтение, аудирование, говорение и письмо) путем вовлечения каждого учащегося в активный познавательный процесс.

    Создать ситуацию на уроке для целенаправленного развития логического мышления учащихся методами сравнения, обобщения и интуиции.

Развивающие задачи:

    создать ситуации, имитирующие объективную необходимость высказывания в устной или способствовать формированию умения адекватного использования лексических единиц в устной речи, письменной форме;

    способствовать развитию умения корректировать работу одноклассников и свою собственную, оценивать уровень своей работы.

Воспитательные задачи: способствовать воспитанию умения работать в коллективе, воспитание чувства патриотизма и стремления к познанию и развитию.

Коммуникативные задачи - актуализировать и совершенствовать имеющиеся лексико-грамматические и речевые умения, формировать новые знания с целью осознанного использования их в устной речи, .

Тип урока - комбинированный.

ФОПД: фронтальная, парная, в группах сотрудничества.

Оборудование: электронная презентация, ноутбук, проектор, экран.

Ход урока

I. Организационный блок

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учеников

Начало урока. Brain Storm. Вводная беседа.

СЛАЙД 2(Конина Н.В.)

СЛАЙД 3

Учитель настраивает школьников на работу на иностранном языке.

Good morning, students!

I"m glad to see you, especially on such a fine day like today! Look at the screen and read the proverbs on it. Match them with their Russian equivalents. What do they have in common?

What topic shall we study today ?

What"s the date today?

What holiday do we celebrate on the 12-th of April?

Включаются в беседу на английском языке.

Читают пословицы на английском и на русском. Соотносят их.

There is nothing new under the Sun./ НичтоненовоподЛуной.

A bird is seen by its flight./ Виднаптицапополету.

Pigs might fly if they had wings./ Бывает, чтоикурицапетухомпоет.

The space.

Today is the 8-th of April.

We celebrate Cosmonautics Day .

Why do people celebrate Cosmonautics Day on the 12-th of April?

The 12-th of April is the Day of Cosmonautics because on this day in 1961 Yuri Gagarin made the first flight into space.

СЛАЙД 4(Разгоняева Н.В.)

СЛАЙД 5(Конина Н.В.)

Обсуждение темы урока.

Определение целей урока.

(Разгоняева Н.В.)

What do you know about the first cosmonaut?

Let’s watch a video about the first flight in space.

Look at the screen & read the topic of our lesson.

Why is there a question mark at the end of the sentence?

What are the aims of the lesson? What are we going to learn and to do at the lesson today?

Today we shall also have a space flight. We have 4 crews: "Milky Way ","Blue Star ", "Comet "and "Asteroid". Each crew gets a travel sheet. You can make notes there about what it is possible/impossible about life in space.

The first man who flew into the space was our citizen Yuri Gagarin. It happened on the 12-th of April 1961. Yuri Gagarin became the first human in space, making a 108-minute orbital flight in his Vostok 1 spacecraft.

Просмотр видео о полёте первого человека в космос

Читают тему урока.

The topic of the lesson is:

Life in Space-is it possible?

Possible answers:

I think, it"s because people don"t know if there is life on other planets.

Because people are looking for life in space.

Because people have always dreamed about space flights.

Пытаютсяопределитьцели:

Review the words, speak about planets, read about planets and space flights, to find out new information, compare planets, to learn some new information about planets, to find out the answer to the question:

Is life possible in other planets?

(Ознакомление команд с путевыми листами).

II. Процессуальный блок

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учеников

Lexical Revision Activities.

(Конина Н.В.)

СЛАЙДЫ 6,7

СЛАЙДЫ 8 -14(Разгоняева Н.В.)

(Конина Н.В.)

СЛАЙД15

СЛАЙД 16

СЛАЙД 17(Разгоняева Н.В.)

СЛАЙД 18

СЛАЙД 19 (Конина Н.В.)/

Актуализация грамматических навыков.

So, let’s start our trip to space.

You know that Gagarin flew in his Vostok 1 spaceship. .Watch a video and say what other space stations and cosmonauts you know .

Would you like to know how spacemen live in their spaceships?

Знакомство с космическим музеем.

To continue our space trip we need to review our space vocabulary.

Учитель настраивает школьников на работу:

Предлагает отработать произношение названий планет и новых слов по теме.

Let"s train pronunciation of the names of the planets.

Look at map of our solar system and repeat after me some new words.

Do you know the poems about space? Can you recite them?(ПоповаТаня).

Now let"s review some new words to make sure you remember the meaning of them.Read them and give the translation.

Now it’s time to read the text about the famous cosmonauts. Read the text and put the missing articles.

Учитель предлагает школьникам проверить, как правильно они научились употреблять артикли.

Смотрят видео о космической станции и космонавте Леонове.

The space stations is ….

The cosmonaut is ….

Смотрят презентацию о космическом музее.

Повторяют слова за учителем.

Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto.

The universe, the galaxy, the planet …

Один из учеников читает стих про космос.

Stars across the Universe.
Stars along the Galaxy.
My star is never far away,
My star is always near.

Start - стартовать

Star - звезда

Rocket - ракета

Space - космос

Spaceman - космонавт

To fly into space – лететьвкосмос

Spaceship – космическийкорабль

Planet - планета

Scientist - учёный

Constructor - конструктор

Ученикивыполняютупражнение. Putting --- man on --- moon became --- race between --- USA and --- Soviet Union during ---- 1960s.--- first man in space was --- Soviet cosmonaut ,Yuri Gagarin. --- first man on --- moon was --- American astronaut, Neil Armstrong, who stepped onto --- Surface of --- moon on July 20th, 1969.

Аудирование.

Видео о планетах, СЛАЙД20

СЛАЙДЫ 21-39

СЛАЙД 21

СЛАЙД 22

СЛАЙД 23

СЛАЙД24

СЛАЙД 25

СЛАЙД 26

СЛАЙДЫ с 28-37

СЛАЙД 38(Конина Н.В.)

Физкультминутка.

СЛАЙД 39(Разгоняева Н.В.)

(Конина Н.В.)

Шифровка.

СЛАЙД 40

(Разгоняева Н.В.)

Do the Quiz to find out how much you know about the planets of the Solar system.

Говорение.

Работа в группах сотрудничества

СЛАЙД 41

СЛАЙДЫ 42,43,44,45(Конина Н.В.)

Учитель предлагает посмотреть видео и быть готовым ответить на вопросы теста.

Let`s watch a video about different planets in the Universe.

Listen attentively to the video and be ready to do a quiz about it.

Now let"s do the quiz to find out what you have learnt about t the Solar system.

Ответы на вопросы и просмотр видео.

Видео о Солнце. Слайд 33.Видео о комете. Слайд 34.Видео о космическом корабле. Слайд 38.

Учитель предлагает спеть песню про Луну.

Let ’s have a rest . We are singing a song «I don’t want to live on the moon

We continue our trip. Let’ work in groups.

Учитель предлагает командам собрать мозайку - предложения про планеты Солнечной системы,а другие команды,услышав их, должны угадать их названия.

Now try to make up your own sentences about planets and space .

Учитель раздает карточки с заданием группам сотрудничества и просит учащихся выполнить задание по составлению совместного рассказа и выбрать лидера, готового представить рассказ перед классом.

Примеры заданий :

Read the facts and choose the correct word:

1.Mars is the fifth \ fourth planet from the sun. People believe there is life on the planet.

2.Saturn\ Neptune is much lighter than Earth.

3.The planet nearest the sun is very cold\hot at night.

4. After every 42\84 years the north pole of Uranus has light.

Другойвариантзадания:

(Выполняют задания в музыкальном сопровождении).

Let`s try to answer the questions, then be ready to tell your story to the class.

1. How many planets are there in our solar system?

2.The four planets closest to the sun are called inner planets. Name the 5 outer planets.

3.Name the planet which is closest to the sun.

4.The smallest planet is...

5.The ""red planet"" is another name for...

6.Which planet takes 365 days to go around (orbit)the sun?

7.Which planet is most famous for its rings?

8.Which planet is larger than all the other planets put together?

9. When was the first man’s flight to the space?

10. What country was the first to send a man to the space ?

11. How is the first space rocket of the USSR called?

12. What’s her name? It’s a woman who was the first among the women to have flight to the space.

13. Who and when made the first going out to the open space ? .

14. How long Yurii Gagarin has been in the space ?

15. Name the cosmodrome ,the spacecraft started from .

16.What`s the first man`s name who had been in space?

At the end of our trip we`ll read a text about a new planet.

Школьники внимательно слушают и смотрят видео.

Отвечают по очереди на вопросы теста.

Read the definitions and tell what is described in the picture.

Reddish sky above .The vast canyon .The fourth planet .The huge volcano .Named for the god of war.

(MARS)

Small, covered in deep craters. Hot during the day .Cold at night. The fastest planet.(MERCURY)

Most windy . Rings and moons. Takes 160 to go round the sun.(NEPTUNE)

The farthest planet .Strange orbit. Sometimes it is closer to the sun.(PLUTO)

Larger than Earth. Lighter than water. Has flatten poles. Float in a gigantic swimming pool.(SATURN)

The largest planet. Stormy. Spins fast.( JUPITER)

Spins at an angle .Pale blue-green cloudy atmosphere.15 moons and two rings.42 years of sunlight.42 years of darkness.(URANUS)

all space, including all the stars and planets: THE UNIVERSE

large balls of burning gas in space that can be seen at night as a point of light in the sky

STARS

the planet that we live on: EARTH

the large bright object in the sky that gives us light and heat, and around which the Earth moves THE SUN

an object in space like a bright ball with a long tail, that moves around the sun: A COMET

the curved path travelled by an object which is moving around another much larger object such as the Earth, the sun ORBIT

a machine that has been sent into space

A SATELLITE

the round object that you

can see shining in the sky at night THE MOON

Подпевают под музыку

Собирают мозайку-предложения и разгадывают загадки про названия планет.

1.The name of this planet is the name of the God of War.(Mars).

2.You can see it in the sky at night.(The Moon).

3.It is the bright object that gives us light and heat.(The Sun).

4.The planet where it is hot during the day and cold at night.(Mercury).

Работают в группах по 4 человека, находят правильные ответы на вопросы о планетах, составляют совместно рассказ.

Выбирают докладчика, который представляет их работу перед классом, при необходимости дополняя друг друга.

Mars is the fourth planet from the sun. People believe there is life on the planet.

Saturn is much lighter than Earth.

The planet nearest the sun is very cold at night.

After every 42 years the north pole of Uranus has light.

Подготовленныйответ:

    There are 8 planets in our solar system.

    The four planets closest to the sun are called inner planets. The 5 outer planets areJupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto.

    Mercury is closest to the sun.

    The smallest planet is Pluto.

    The ""red planet"" is another name for Mars.

    Earth takes 365 days to go around (orbit)the sun.

    Saturn is most famous for its rings.

    Jupiter is larger than all the other planets put together.

The first man’s flight to the space was on the 12.04.1961

The USSR was the first to send a man to the space .

The first space rocket of the USSR is called Vostok.

V.Tereshkova was the first among the women to have flight to the space.

A. Leonov made the first going out to the open space .

Yurii Gagarin has been in the space 108 min.

The spacecraft started from Baikonur.

16. Y. Gagarin had been in space.

СЛАЙД 46 (Разгоняева Н.В.)

Резерв.

Some interesting facts. The new planet!

Here are cards. Complete the text with the right word and you get to know the information about the new planet.

Заполнить пропуски нужными словами и прочитать текст.

Читают текст и вставляют пропущенные слова.

In March 2004 people------1-----a new planet 10 billion kilometers from the Earth and named it Sedna. They found it by the Hubble _____2_____. Some people say Sedna is not really a planet. Anyway, the news _____3____ very exciting because the planet they____4____ beyond the planetary Solar System. Space now has become _______5______! Such countries as Russia, the USA and Japan are planning to send more money on it. Do you think space exploration so important?

1. a) invented

b) discovered

c) opened

2, a) microscope

b) periscope

c) telescope

3. a) is

b) are

c) will be

4. a) found

b) finds

c) will fi nd

5. a) large

b) larger

c) the largest

III. Рефлективныйблок

Этапурока

Деятельность учителя

Деятельность учеников

Самооценка.(Конина Н.В.)

СЛАЙДЫ 47-48

Предлагает оценить свой уровень усвоения нового материала.

Предлагает ответить на вопросы:

Our trip is over.

What have you learned today?

Have we found the answer to the main question of the lesson?

What did you enjoy best?

Подытоживают свою работу на уроке.

We have learned about the planets of the solar system, about things necessary for life...

We have found the answer to the main question of the lesson.

Зачитывают свои путевые заметки.

I enjoyed the quiz best of all...

I enjoyed making up a story in a group together with my friends.

“Обучение нельзя довести до основательности без возможно более частых и особенно искусно поставленных повторений и упражнений”, – говорил еще Ян Амос Коменский. Занятия на обобщающее повторение преследуют цель систематизировать, закрепить полученные ранее знания и приобретенные умения и навыки, а организуя такие занятия в игровой, развлекательной форме, мы также стимулируем желание дошкольников изучать иностранный язык. Предлагаю Вашему вниманию одно из таких занятий.

ИГРА-ПУТЕШЕСТВИЕ В КОСМОС

(занятие в подготовительной группе)

Цели урока:

– Способствовать развитию лингвистических способностей ребенка, интереса, желания общаться на английском языке, получая при этом удовольствие, радость;

– активизировать, закрепить речевые образцы, лексические единицы по темам “Цвета”, “Продукты”, “Счет”, “Времена года”; “Части тела”;
– практиковать в аудировании;
– повторить стихи и песню, совершенствуя дикцию и эмоциональную выразительность речи;
– повторить и закрепить счет от 1 до 10, умение решать примеры на английском языке.
– воспитывать доброту, чувство ответственности друг перед другом, перед новыми друзьями.

Оснащение: карта путешествия по разноцветным планетам, картинка или макет космического корабля, запись “космической” музыки, запись загадок, приветствий инопланетян, изображения самих инопланетян, космические шлемы, письмо от инопланетян, картины с временами года, плакат с продуктами питания, карточки с цифрами, телескопы, сладкий сюрприз.

Ход занятия

– Hello, children! I am glad to see you.

Ребята! Вы когда-нибудь путешествовали в космос, тем более на занятии по английскому языку? Нет? Не расстраивайтесь! Мы отправимся туда сегодня же вот на этом космическом корабле. В любом путешествии нужна карта. Есть она и у нас. Стрелки показывают маршрут. Это будет не простое путешествие – на каждой планете нас ждут разнообразные сюрпризы-задания, которые мы должны выполнить. А оценивать их будет жюри с Земли из центра управления полетов с помощью телескопов. Но мы еще не можем полететь, так как не запаслись питанием. Look here. What products do you know? What do you like to eat and drink?

ОК? Are you ready? Count from 3 to 0! All together! 3, 2, 1, 0! Go!

(Звучит космическая музыка)

Первая остановка: Red Planet.

What colour is this planet? А вот и хозяйка этой планеты. Listen to her, please.

Starlady: Hello, friends! How are you? I am happy to welcome you on my planet. Please, guess my riddles.

Она тоже говорит по-английски. О чем она просит?

Наверное, ее планета называется “Угадайка”. Попробуем отгадать ее загадки.

  • I am small, I am green, I can jump and swim. I like water. I like flies and mosquitoes.
  • I am big. I am yellow and brown. I am very strong. I can run and jump. I like meat.
  • I am big, I am green, I can swim, I like meat. I am angry. I have got big teeth.
  • I am small, I am grey. I can run. I like cheese. I don’t like cats.
  • I am big and grey. I can go and run. I like apples, carrots, sugar. I have a trunk.
  • I am small and brown. I can jump and clime. I am merry and sly. I like bananas and sweets.

Thank you, good-bye, friends!

Вторая остановка: Blue Planet. (“Прочитайка”)

What colour is this planet?

Что-то нас тут никто не встречает, зато оставлено письмо.

(Письмо составлено с помощью картинок и пиктограмм – значков, которые помогают правильно составить предложение и воспроизвести его на английском языке) Рисунок 1

Спасибо вам, жители Голубой планеты, теперь мы знаем какие вы.

Третья остановка: Yellow Planet.

What colour is this planet?

А вот и жители этой планеты.

Starlady: My name is Запевайка. Let’s sing a song!

Starlady: My name is Поиграйка. Let’s play!

Физкультминутка под мелодию песни “Я на солнышке лежу”.

  1. Put your fingers on your nose,
  2. Выпрямить руки на ширине плеч ладонями вперед, указательными пальцами рук коснуться носа.
    On your hips and on your toes,

    On your nose, on your toes,
    Выпрямиться, руками коснуться носа, присесть, коснуться пальчиков на ногах.
    On your hips and on your toes.
    Поставить руки на пояс, присев, коснуться пальчиков ног.

  3. Put your fingers on your knees,
    Выпрямить руки на ширине плеч ладонями вперед, наклонившись, коснуться руками колен.
    On your hair and on your cheeks,
    Положить руки на голову, коснуться щек.
    On your knees, on your hair
    Коснуться руками колен, затем головы.
    And wave them in the air.
    Выпрямить руки вверх и помахать ими.

Игра “Fishing”.

Из числа детей выбираются двое ловцов. Они держат “рыбацкую сеть” – большой головной платок – за концы и поднимают руки вверх. Под сетью проплывают рыбы – остальные дети. Все хором произносят рифмовку:

Fish is tasty,
Fish is fat,
Fish is here –
In my net.

По окончании рифмовки “ловцы” накрывают платком того ребенка, который в этот момент пробегает между ними. Пойманный игрок заменяет одного из водящих. Игра продолжается.

Четвертая остановка: Many-Coloured Planet.

What colour is this planet? What colours do you see here?

На этой планете мы должны вспомнить времена года– seasons и стихи о них.

(по картинам дети вспоминают времена года и рассказывают стихи)

  1. Spring is green.
    Summer is bright.
    Autumn is yellow.
    Winter is white
  2. The snow is falling,
    The wind is blowing,
    The ground is white
    All day and night.
  3. In spring, in spring
    Fresh and sweet is everything.
    Rain, rain, go away,
    Come again another day,
    All the children want to play.
  4. Summer time
    Is a time for play.
    We are happy
    All the day.
    Sun is shining
    All day long
    Trees are full of bird and song.
  5. Summer is here.
    The brooks running clear,
    For summer is here,
    Yes, summer is here.
  6. Yellow, red, green and brown
    Look, the little leaves fall down.
    Dancing, dancing in the breeze.
    Falling, falling from the trees.
  7. The summer is over,
    The trees are all bare,
    The mist in the garden
    And frost in the air.
  8. Winter brings us snowflakes.
    Spring – green buds and shoots.
    Summer brings us berries,
    Autumn golden fruits.

Остановка пятая – Orange Planet.

(Цифры вразнобой, поставить в нужном порядке, решить примеры)

What colour is this planet?

Ребята, что-то на этой планете не так. Цифры стоят не по порядку. И правильно ли решены примеры?

OK! Very good! Thank you.

Остановка шестая – Pink Planet.

What colour is this planet?

А вот и представительница последней шестой планеты. Что-то она невеселая.

Злой пришелец перепутал все съедобные и несъедобные вещи, и теперь все жители планеты голодные. Надо помочь.

Игра с мячом “Съедобное-несъедобное”.

Повеселела жительница розовой планеты.

Starlady:Thank you, children. Bye-bye!

Наше путешествие подошло к концу. Пора возвращаться на землю.

Close your eyes, sleep (звучит музыка). Wake up.

Мы вернулись на землю. Слово жюри. Со всеми ли заданиями мы справились?

На какой планете мы принесли больше всего пользы? Почему?

На память об этом космическом путешествии я хочу подарить вам шоколадки “Milky Way”, что означает “Млечный путь”.

Good luck! Thank you!

Использованная литература:

  1. Козина С.В. Музыкальные физкультминутки на занятиях английского языка. Педагогика ДОУ, №2, 2006, с.105-109.
  2. Астафьева М.Д. Игры для детей, изучающих английский язык. Сборник игр для детей 6-7 лет. – М.: Мозаика-Синтез, 2006.

Скирдина О.В.

Класс:

8 «А» класс

Цели урока:

    Образовательный аспект

    расширение общего кругозора учащихся.

    Воспитательный аспект

    воспитание потребности в практическом использовании английского языка, любви и уважения к достижениям отечественной науки.

    Развивающий аспект

    развитие памяти и способности к восприятию изученной лексики; формирование интереса к изучению космоса, к строению солнечной системы, к достижениям и развитию космической индустрии и астрономии.

    Учебный аспект

    формирование лексико-грамматических навыков чтения, употребление грамматических времен (Present Perfect и Present Perfect Continuous); аудирования и устной и письменной речи по изучаемой теме,совершенствование владения монологической и диалогической речью по теме «Космос» расширение знаний и представлений учащихся по теме « Space ».

Задачи урока:

    Практиковать языковые навыки;

    Тренировать в употреблении в речи и в понимании лексики по теме "Развитие космонавтики. Планеты Солнечной системы";

    Формировать интерес учащихся к изучению английского языка;

    Воспитывать патриотическое отношение к Родине (акцентируя внимание на заслуги советской и российской космонавтики перед мировой наукой и техникой).

Тип урока:

Комбинированный урок

Используемые учебники и учебные пособия:

Биболетова М . З . Enjoy English-8

Используемое оборудование:

компьютер, мультимедийный проектор, экспозиционный экран, картинка на доске с изображением планеты Земля и знаменитых космонавтов; карточки с заданием для капитанов и для команд; схемы построения предложений в Present Perfect и Present Perfect Continuous, звездочки, космическая музыка.

Используемые ЦОР:

мультимедийная презентация

Ход урока

    Организационный момент

Good morning, students! We are glad to see you! We have an unusual lesson today. I invite you to take part in “A Mystery Travel” through space. Do you agree to join me in this travel?

Учитель приветствует учащихся и приглашает их отправиться в космическое путешествие, знакомит их с маршрутом полета по космическим станциям – этапам урока. Учащиеся знакомятся с правилами игры. Класс делится на 2 команды. В каждой команде выбирается капитан. Каждое задание оценивается определенным количеством звездочек. Победителем станет та команда, которая наберет наибольшее количество звездочек.

First of all Let’s revise the words on the topic “Space”. (для разминки, разогрева)

Учитель рисует схему, ребята называют слова (ассоциации, кот возникают у ребят со словом “ Space ”).

We see you are ready for our competition. Today we are going to fly round the Earth and to visit different space stations: “Space-Words”, “Scrabble” , “Planets”,

«The Solar System», “Competition of Captains”, "Historical Discourse", “Guessing Words”.

- We"ve got much work to do today. We"ll remember some facts from the history of space exploration, you"ll tell us what you know about planets of Solar System, you are going to do some exercises and of course we"ll learn much interesting.

- Let’s begin! 5, 4, 3, 2, 1. Start! (звучит космическая музыка)

II. Основная часть урока

    Конкурс “ Space -Words”

- You should match the words and transcriptions.

Mercury

Uranus

Jupiter

Venus

Neptune

Earth

Saturn

Mars

[ "sætən ]

[ ]

[ ɝ θ ]

[ "juər(ə)nəs ]

[ "neptjuːn ]

[ ma : z ]

2. Конкурс “Scrabble”

You must guess some words. But the letters have mixed. Make up the words putting these letters in the right order. For each word you can get a star.

Учитель предлагает учащимся разгадать слова, буквы которых перемешались.

Зашифрованные слова:

exploration, galaxy, telescope, universe, planet, satellite, launch, atmosphere, star, astronaut, spacesuit, research, problem, spaceman

    Конкурс « Планеты » - “Planets”

Now let"s see how well you know the planets of the solar system. We are going to see the presentation. There are many riddles. Which team will answer more questions - the winner in this part of the competition.

Экипажи отвечают на 5 вопросов по очереди (презентация).

    Reddish sky above

    The vast canyon

    The fourth planet

    The huge volcano

    Named for the god of war (Mars)

    Most windy

    Rings and moons

    Takes 160 to go round the sun(Neptune)

    The farthest planet

    Strange orbit

    Sometimes it is closer to the sun (Pluto)

    Spins at an angle

    Pale blue-green cloudy atmosphere

    15 moons and two rings

    42 years of sunlight

    42 years of darkness (Uranus)

    The hottest planet

    Volcanoes

    Named after the god of truth and justice (Venus)

The large bright object in the sky that gives us light and heat, and around which the Earth moves (The Sun)

The planet that we live on (Earth)

A machine that has been sent into space (a satellite)

The round object that you can see shining in the sky at night (the Moon)

    «The Solar System»

Let’s go to the Solar System and put the planets in the correct order to the Sun.

You have the cards with planets. Let’s imagine that you each of you are a planet. You should arrange in a row such way, as the planets are from the sun, keeping the cards in your hands. Which team will be the first – the winner of this part.

Это задание выполняется участниками, где необходимо быстрее другого экипажа расставить названия планет в том порядке, как они движутся вокруг Солнца. Участники выстраиваются в шеренгу в том порядке, как планеты расположены по отношению к Солнцу, держа карточки в руках.

    Конкурс капитанов - “Competition of Captains”

Now I want the captains of our teams to work in outer space.

You will get cards. You must explain the following facts using Present Perfect or Present Perfect Continuous

Учитель приглашает капитанов команд выйти в открытый космос и выполнить задание отдельно от команды, которая в это время будет занята другой работой.

Капитанам предстоит объяснить некоторые факты, используя глаголы в нужном времени (см. приложение № 1).

Other members of the teams also get cards. You must choose the correct form of the verb.

Командам нужно выбрать правильные формы глаголов и вставить их в предложения (см. приложение № 2).

Предварительно проверяется готовность к работе – знание правил употребления и построения предложений в Present Perfect и Present Perfect Continuous. Оба конкурса учитель предлагает оценить жюри, Максимальный балл – 5 звездочек.

6. Конкурс "Historical Discourse"

    When was the first man’s flight to the open space? (12.04.1961)

    What country was the first to send a man to the space ? (The USSR )

    What’s the first man’s name who had been in space ? (Y.Gagarin)

    How is the first space rocket of the USSR called? (Vostok)

    Name the cosmodrome ,the spacecraft started from .(Baikonur)

    What’s her name? It’s a woman who was the first among the women to have flight to the space. (V.Tereshkova)

    Who and when made the first going out to the open space ? (A. Leonov)

7. P uzzle “Guessing Words”

- The last task – the wordsearch. And we will count the points.

III. Подведение итогов

That’s all for today. You have worked during the lesson very well. Thank you for your work. Now it’s time to finish our work and to come back home. It is interesting to know who the winner today is. Let’s clap our hands! Congratulations! The lesson is over. Good bye.

Учитель благодарит детей за работу, подводит итоги соревнования и поздравляет победителей.

_____________

_____________

Задачи урока:

    Активизация употребления лексики предыдущих уроков в речи учащихся

    Практика аудирования

    Закрепление грамматического материала по теме “Present Continuous ”

    Практика письменной деятельности учащихся

    Расширение эрудиции учащихся

    Повышение интереса к иностранному языку

Оборудование:

    Картинки по теме

    Магнитофон с аудиозаписями

    Учебники

  • Карточки для игры “Bingo”

    Воздушные шары, нитки, коктейльные трубочки для проведения опыта “Как летает ракета”

План урока:

    Организационный момент.

Good afternoon, dear guests and students! I’m glad to see all of you today. Lets start our lesson. Today we’ll talk about space, planets, stars and universe.

    Фонетическая зарядка.

Now lets train our tongues. Listen to the cassette and repeat, please (p. 118, ex. 2)

ta ke, ma ke, da te, la te, pla te, ha te, panca ke

    Light ta kes a long time to come from the stars.

    The moon ma kes tides.

    I hate panca kes.

    Речевая зарядка.

Very good, children, and now answer my questions, please:

    What is the name of our planet?

    What do you know about the moon?

    Name the smallest planet in our solar system.

    How do you think is there life on the other planets?

    Why do you think there is a life on Earth?

    Who was the first man in space?

    Проверка домашнего задания.

We have learnt the song “Space”. Lets sing it for our guests. (песня “Космос” Приложение 1).

    Аудирование.

You did it well, thanks. Now listen to me. In 1969 Neil Armstrong and Buzz Aldrin went to the moon in the Apollo XI rocket. Open your books at page 40, look at the pictures and listen to what the astronauts and the television presenter said at that time (прослушивание аудиозаписи - стр . 40, упр . 6.1. Приложение 2)

And now look at the exercise 6.2. You have six pictures in your books. Your task is to write six sentences what do you think the television presenter said for this pictures. Please, use the Present Continues Tense. Let’s remember how do we form this tense. (Учащиеся выполняют упр. 6.2 и зачитывают свои ответы с переводом).

    Чтение и перевод текста.

Tell me please how do you think is there life on the other planets? Let’s read the text and learn what do scientists think of it. (Чтение текста “Is there life on other planets”). (Приложение 3). Do you want to see the alien? What would you tell him about the Earth? (Ответы учащихся ).

Well, now we can relax and play your favourite game “Bingo”. The rules of this game you know- you have cards with the words of our theme on them. You must listen to me very attentively and delete words that you’ll hear. Who will be the first is the winner. Is it clear? Let’s begin.

Light , Earth, moon, telescope, rocket, universe, Mars, tide, neighbour, spaceship, alien, sky, star, satellite, planet, Venus, space, Saturn.

And our winner for today is… I congratulate you.

    Карточки для игры “Bingo” (Приложение 4)

Now you’ll get the shits with the task. I’ll read you the text and you match the dates and achievements in the exploration of space. (учащиеся выполняют упражнение). Приложение 5

    Проведение опыта “Как летает ракета”.

How does a rocket work? Modern rocket have a liquid fuel and something to help it to burn. This makes a powerful exhaust through the back of the rocket and pushes the rocket up. Let’s see it. We’ll tie a long piece of string to a door handle, blow up the balloon and stick a drinking straw on it. Then put the string through the straw. Now we must hold the string tight and let go of the balloon. Now we’ll get more balloons and will have a race with each other. Who will be the first pair? (Проводится состязание между учащимися класса).

    Объяснение домашнего задания, подведение итогов.

Поделитесь с друзьями или сохраните для себя:

Загрузка...